Iskolánk tevékenysége:
Iskolánk kétpólusú: Az első pólus a szabadiskola része ,mely kortól függetlenül (12 éves kortól korhatár nélkül) vár minden olyan érdeklődőt, aki nyitott, kísérletező kedvű, kíváncsi alkat, izgatja a szellemi kaland.
Ugyanazt a képzést kapja az idejáró, mint az iskola másik pólusát képviselők, a közép és felsőoktatási intézményekbe készülők, annyi különbséggel, hogy utóbbiak szakirányú feladatokat is kapnak a felvételik követelményei szerint.
Az iskola tanmenete megismertet az emberi közlés formáival, fokozatosan juttatja el az itt tanulókat az ábrázoló művészet formáihoz és stílusaihoz.
Megismertet a vizuális és képi nyelv kifejező eszközeivel, a jelekkel, a fogalmi jelentésekkel, a technikák felismerésével és alkalmazásával, tartalmaz önismereti feladatokat is.
Személyes utak bejárására bátorít, foglakozik a megközelítés és befogás problémájával, segít értelmezni, tanítani, művészettörténeti ismeretekre épít, és kiemelten foglakozik a kortárs vizuális művészetekkel és annak képi nyelvezetével. Fejleszti az önálló gondolkodást, az értékítéletekre való képességet, szelektív, kritikus gondolkodást, az alkotásra való képességet.
Az oktatás egyik legfontosabb szempontja: valahonnan- valahová eljutni, az ismeretanyag fokozatos egymásra építése.
Kéthavonta előadások, beszélgetések, vetítések- ismert meghívott előadókkal, igény szerint.
Rendszeresen tartanak az itt tanító oktatók közös korrektúrát és időnként egyetemi tanár bevonásával, konzultációt.
Teljesen kezdők részére:
I. A képi eszközök elsajátítása:
1. Kompozíció (kompozíciós feladatok)
2. Szerkezet
3. Ritmus
4. Tónus
5. Pont, vonal, folt- vizuális és fogalmi értelmezések.
6. Sík és tér, térformák
7. Textúra, faktúra
8. Arányok
9. Egyensúly
Konkrét feladatok:
- Kockológia
- Drapéria rajz
- Különböző térformákra helyezett drapéria rajza
- Gipsz arc részletek, vonal és tónus rajza
- Koponya tanulmányok
- Gipszfejek tanulmányrajza
- Élő fejmodell utáni rajzolás
- Krokizás: Mozdulatfejek (tengelyek, nézőpontok és értelmező rajzok)
II. Színelmélet alapjainak elsajátítása.
(Színgyakorlatok: monokróm, komplementer kontrasztok, szimultán kontrasztok, hideg és meleg színek, tiszta színek és tört színek és ezek színarányainak keveredése szerinti beállítások, színek pszichológiai hatása)
III. Anatómia oktatás.
Csontváz: emberi és állati tanulmányok, csontváz arányai, szerkezete és befoglaló formák szerinti értelmező rajzai.
- Modell utáni krokizás, majd ezekbe a mozdulatrajzokba a csontváz értelmező rajzának elkészítése.
- Izomtan: - krokizás- mozdulatrajzokba belerajzolni a felületi látható izmokat.
IV. Élő aktmodell utáni rajzolás: Tanulmányok, (tónusban, vonalban, foltban, gesztusokkal értelmezett rajzok)
V. Kreatív feladatok, melyeknek lényege, az önálló gondolkodás fejlesztése a kísérletezés, a szabad asszociáció, vizuális játékok, új kontextusok megmutatása melyek a konvenció ismerte nélkül nem jönnének létre.
Kollage- Dekollage, Frontage, Montage, Stílus gyakorlatok és
Transzformációs feladatok:
értelmező rajzok, jelentésváltoztatás, arány és lépték váltás, síkból térbe váltás alapismérvei, szín átalakítási feladatok, sokszorozás, kiegészítés, mikro és makro tér, nézőpontváltás, negatív- pozitív játékok, fotó átalakítási feladatok, vonal, folt, szabad asszociációs feladatok, tárgy- tér átalakítás, memóriafejlesztés, emlékezet rajzok.
Önismeret fejlesztő kísérleti feladatok: Önéletrajz- térépítmény, tárgy önarckép, önarckép sokszorozás stb.
VI. Nyári alkotótáborok: (ált. 10 napos, változó helyszíneken)
Természeti környezetben több lehetőség nyílik, sokféle technika kipróbálására, szabad térben térértelmezési és térátalakító feladatokra, Land- Art munkák akár egyéni, akár csoportos létrehozására, melyeknek nemcsak az alkotások elkészítése a lényege, hanem az élénk gondolatcsere, a fogalmi gondolkodásra való tanítás.
|